Tuesday, November 13, 2007

BERSIH

ahah. sekali lagi dalam tempoh antara paper ke next paper dalam musim peperiksaan ini membuatkan aku berada berhari-hari di kediamanku di pangsapuri ridzuan. sejak paper economics rabu lalu, dari hari khamis sampailah ke ahad, aku di rumahku sahaja. ada juga merencanakan untuk ke rumah makcikku pada hujung minggu yang lalu, tapi dibatalkan rancangan itu.

BERSIH + BLUR + CURIOSITY

oh, yang cuba aku sampaikan ialah, berada di rumah kebanyakan hari mendekatkan aku dengan peti t.v. bermacam-macam rancangan yang aku tonton, drama, tele-movie, movie, etc. dan tidak terkecuali berita.

sebelum hari sabtu tu, aku dengar dari t.v tentang amaran pihak polis kepada orang awam supaya tidak melibatkan diri dengan perhimpunan BERSIH yang bakal diadakan pada hari sabtu yang lalu. beriya-iya sahaja lagaknya polis memberi amaran.

antara 'nasehat' polis itu ialah, jangan pakai baju kuning sebab mereka yang bakal berdemonstrasi nanti akan memakai baju kuning.

chup! chup! apa ni? demonstrasi apa? eh. blurnya aku. ada agenda besarkah yang bakal berlaku? apa 'bersih'? kenapa dengan 'bersih'? ada apa dengan 'bersih' sehingga polis beriya-iya membuat amaran di TV? betul-betul pada ketika itu aku blur. cuba mendapatkan berita lanjutan dari surat khabar. digembar-gemburkan itu perhimpunan haram.

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH)

pada mula-mula mendengar berita di t.v, impressi pertama aku 'bersih' itu mungkin satu retorik. maksud aku, aku ingatkan 'bersih' itu berkmasud mereka yang ingin berdemonstrasi itu akan melakukan demonstrasi secara baik sebab itulah mereka menamakannya bersih (pada masa aku berfikir begini, aku tidak tahu-menahu siapa yang terlibat dan apakah agenda BERSIH).

Alhamdulillah. semalam dan hari ini, aku berkesempatan untuk melayari internet di taylors. baca sana dan baca sini. di samping mendengar berita lanjutan di t.v, akhirnya barulah aku tahu apa itu BERSIH. (aku mula ada idea tentang BERSIH apabila melihat berita di t.v /surat khabar yang menunjukkan ramai 'orang kuning' yang berkumpul di beberapa lokasi di ibu negara, kemudian visual FRU, polis, serta klimaksnya, penyerahan memorandum di hadapan istana negara)

cut the story short, BERSIH ini adalah gabungan beberapa badan NGO dan pihak barisan alternatif (BA) untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil. dan daripada pembacaanku pada blog-blog insan yang peka dan mempunyai kesedaran perihal pentingnya isu ini, aku mendapati pucuk pimpinan BA turut serta dalam perhimpunan tersebut. betul-betul aku tersentuh apabila mendapat tahu ada juga insan sebayaku yang seperjuangan dengan kita semua i.e masih bergelar 'student' di IPTA atau IPTS yang menyertai perhimpunan BERSIH.

ini link menarik yang berkaitan dengan perhimpunan BERSIH:

saifulislam.com
Ikhwan - blog Qalam Dakwah
Nik Sabariah - blog Long way to Heaven

daripada blog tersebut, boleh lihat jalan-jalan dibanjiri manusia berbaju kuning melalui pics-pics yang mereka tunjukkan. saudara ikhwan dan saudari nik sabariah turut terkena kesan semburan gas pemedih mata.

diharap kalian dapat meluangkan masa membaca pengalaman dan fikrah mereka melalui link tersebut di atas, mudah-mudahan, insyaAllah, akan memberi satu anjakan paradigma pada fikrah kita kerana di bumi sarawak khususnya bumi kelahiranku i.e miri, amat kurang kita didedahkan dengan perkara dan pengalaman seperti ini (mungkin pada suatu masa nanti).
dan pagi tadi, rentetan demonstrasi BERSIH, aku terlihat kenyataan ketua polis negara, tan sri musa hassan menjadi berita muka utama akhbar NST.
berita lanjut di NST online - Parents of 18 to be charged
baca juga copy + paste yang aku baca di blog Long way to Heaven .
setelah membaca intipati link2 tersebut,mungkin boleh aku simpulkan :
last but not least, buka mata dan luaskan minda.
Allahu'alam.

No comments: