Friday, October 12, 2007

30 ramadhan 1428H

Alhamdulillah. tatkala ini, aku berada di rumahku. penerbangan airasia AK5254 telah mendarat di lapangan terbang miri sekitar jam 9.40 pagi tadi.

(uhuk2. agak mengantuk rasa mata nih)

apa tidaknya, sedari malam tadi lagi aku telah menunggu di LCCT. sesampai sahaja di LCCT lewat malam tadi, aku lantas mencari kerusi untuk duduk. syukur, aku bertemu dengan sebuah kerusi untuk diduduki. kemudian aku meng'online'kan diri dengan wifi klia.

online punya online, sehingga ahernya bateri laptop telah lemah. pada ketika itu, sudah melepasi tengah malam (dan aku belum menidurkan diri, by the way, tidak mengantuk kerana dah tertidur di dalam bas ke LCCT). kemudian, aku pun mengambil keputusan untuk bangkit dari tempat duduk dan bersiar-siar (tensi gak duduk di kerusi sahaja).

ingin merehatkan diri di surau LCCT, huh, bertuah punya mangement, surau ditutup dan akan dibuka semula pada pukul 5 am. mungkin pihak mangement ada alasan tersendiri untuk berbuat demikian.

dalam LCCT, manusia bergelimpangan. (hehe. exaggerate nih). maksud aku, ramai yang tidur di tepi-tepi dinding. mungkin mereka sama seperti aku, memilih untuk bermalam di LCCT sementara menunggu flight pada awal pagi berikutnya. ada yang beralaskan kain pelikat, ada yang beralaskan surat khabar, ada yang tidak beralas, ada yang bersandar pada beg, dan banyak lagi lah. isk2.

kemudian, aku makan french fries dan bubur ayam di mcD. ketika itu sudah pukul 2 lebih kalau tidak silap. nasib baik ada meja kosong di satu sudut di luar LCCT. selepas makan, aku bercadang untuk stay sahaja di situ memandangkan bilangan kerusi yang limited di dalam LCCT. dan, ahernya, aku tertidur di meja itu. ZzZzZ. tetiba, aku dikejutkan dengan suara orang. 2 orang 'pakcik' yang membawa tray meminta izin untuk makan di situ kerana tiada meja lain lagi yang kosong.

alamak! seganlah aku nak tidur di situ. aku pun berganjak pergi. huhu. cuba mencari spot yang sesuai. jalan punya jalan, akhirnya aku singgah di kedai membeli newspaper cina-untuk dijadikan alas. dah desperado, terpaksalah dengan slumbernya duduk di atas lantai beralaskan surat khabar. dan aku telah menemui spot yang agak terpencil-di sebelah mesin atm dekat dengan kaunter chek in. di situ tiada orang. ZzZzZ. huhu. nyiluk tulang tido atas lantai yang sejok.

walaubagaimanapun, tidak berapa lama kemudian (orang sarawak kata sik jenak tido), terdengar commotion tidak jauh dari situ. rupa-rupanya, orang sudah mula berpusu-pusu beratur untuk chek in, sekitar pukul 4 lebih kalau tidak silap. dan, lagi sekali, aku terpkasa berganjak pergi.

aku pun join beratur untuk chek in. setelah chek in, barulah aku dapat masuk ke dalam ruang perlepasan. dan berehat-rehat di surau di situ. sehinggalah ke subuh. kemudian, menunggu untuk penerbangan ke miri di pintu P2.

itulah semalaman aku di LCCT. tiada lain yang mampu aku ungkapkan, selain, itulah namanya PENGALAMAN. semoganya pengalaman akan terus memberi pengajaran dan pelajaran buat diri ini.

Chemistry 32
jadi semalam, selama 2 jam aku menduduki paper itu. isk2. 2 soalan iaitu 2 bentuk eksperimen. soalan pertama tentang 'rate of reaction', kami perlu mencampurkan beberapa larutan, menggunakan starch indicator- dari colourless menjadi biru-untuk menunjukkan yang reaction telah complete. ambil masa reaction menggunakan stopwatch. penjadualan data. plot graf. huhu. bunyi macam simple. tetapi eksperimen itu telah memakan masa lebih dari sejam! sedangkan eksperimen kedua iaitu 'Qualitative analysis' belum lagi dimulakan. ergh!

eksperimen 1 itu, ada sahaja kesilapan teknikal yang berlaku. hal ini berikutan, kami perlu mencampurkan 5 reagent dengan ukuran yang berbeza-beza. alat pengukur yang disediakan 2 burette dan 2 measuring cylinder. mula-mula eksperimen dah terkonfius. dan sebagai manusia, sering sahaja buat silap dan terlupa, ada lah beberapa kali aku terlupa untuk memasukkan salah satu daripada reagent tersebut. implikasinya, beberapa kali itu aku tidak mendapat pemerhatian yang sepatutnya. ada juga tersalah ukur isipadu reagent. mistake-mistake. dan aku lihat semua orang pun begitu kerana setelah sejam berlalu, kebanyakan daripada kami masih stuck di eksperimen 1. isk2. saba jak la.

qualitative analysis pula, eksperimen untuk menentukan apakah ion yang wujud dalam 3 larutan yang disediakan. jadi, cuma perlu buat beberapa confirmation test. masa spm, pernah belajar tentang ini cuma tidak berpeluang mempraktikkannya secara amali.

contohnya, tambahkan NaOH atau NH3, lihat sama ada mendakan terbentuk atau tidak. perhati apakan perubahan warna mendakan itu. dan adakah larut dalam NaOH atau NH3 secara berlebihan. ada juga confirmation test seperti menggunakan kayu uji bernyala untuk meng'confirm'kan kehadiran gas hidrogen dengan bunyi 'pop'. ataupun kayu uji berbara yang akan menyala dengan kehadiran oksigen. dan sebagainya lagi.

dulu-dulu, masa mula-mula belajar qualitative analysis, aku tidak berapa gemar kerana tidak faham. alhamdulillah, dengan bimbingan cikgu, menjadi seronok apabila sudah memahaminya.

overall, exam semalam memang kesuntukan masa. huhu. jadual pun tak berapa nak kemas. huhu. kawan seangkatan yang lain pun mengalami permasalahan masa yang lebih kurang serupa. mudah2an, gredding diturunkan. itulah harapan kami.

okies. enough about that. lagi sekali, doakan segalanya khair buatku untuk paper seterusnya.

gtg. perlu bersiap-siap. petang nanti perlu ke airport untuk ke marudi.

lagi sekali selamat hari raya untuk semua! (^_^)

subhanaka laa 'ilmalana illa ma 'alamtana innaka antal 'alimul hakim

No comments: