Friday, December 14, 2007

1 down..3 more to go


ahah. title post ini sebenarnya merefleksi tentang cuti aher tahunku 2007. seminggu yang pertama diselesaikan dengan S.T.E di ilham resort port dickson. bes2!! huhu. cuma, aku dilanda diarrhoea pada hari kelima di sana. alhamdulillah, selepas mendapatkan rawatan di klinik mesra, aku beransur pulih.
owh! tolak seminggu, insyaAllah, ada 3 minggu lagi cuti sebelum bermulanya sesi persekolahan 2008.

7 hari 6 malam di Port Dickson

The Eagles

hari 1

erm..bertolak dari klcc ke port dickson. sampai di ilham resort, check in. pada sebelah malam, ada dinner. lepas dinner berkumpul kat balai tun fatimah (dewan). peserta yang hadir antaranya dari UTP, KYUEM (batch july 06), KTJ (batch july 06), dan tidak dilupakan kami, 7 orang sahaja dari taylors.

erm..malam itu tiada apa-apa sangat. cuma fasilitator memperkenalkan diri. Encik Jalil dan Puan Jalilah dan ada lagi 2 orang.

lebih kurang pukul 10, ada supper. supper bersama dengan ris (my roommate) dan fakhrullah.

hari 2

ekceli, hari ini merupakan hari rasmi yang pertama. maksud aku, hari pertama program STE bermula. kumpulan besar kami dibahagikan kepada 2. satu kumpulan di balai tun teja dan satu lagi di balai tun fatimah. pagi itu, ada masalah sket, nama kami 7 orang dari taylors tidak ada dalam senarai untuk kedua-dua balai. cut the story short, ahernya, 4 orang daripada kami i.e. aidil, shafiq, ris, dan aku dimasukkan ke balai tun fatimah. 3 orang lagi i.e. ajwad, aslam dan thuven ke balai tun teja.

dalam balai tun fatimah terdiri daripada batch first-sem-first-year UTP dan sebahagian pelajar dari kolej lain yang tersebut di atas. secara umumnya, mostly dalam balai tun fatimah itu, orang-orang yang lahir pada tahun 1988. tapi yang bestnya, tidak terasa kekok bergaul dengan mereka semua walaupun kebanyakannya adalah senior belaka.

mula-mula sekali pagi itu, kami ditunjukkan dengan video klip national geographic tentang-Eagle. atau lebih tepatnya, the soaring eagle. woh. terpegun juga aku melihatnya. eagle sememangnya burung yang kelihatan 'smart'.

jadi daripada video clip itu, kami dikehendaki mengenal pasti ciri-ciri eagle. dan ciri-ciri eagle itulah yang cuba diterapkan ke dalam diri peserta. melalui penerangan encik Jalil, eagle ialah sejenis burung yang akan naik semakin tinggi di udara dengan terbang (soaring) menentang angin yang semakin deras.

basically, objektif STE adalah untuk membentuk Total Well Being individual. iaitu keseimbangan yang merangkumi, body, spiritual, mind, finance, career/studies, and relationship.

kemudian, kami dibahagikan ke dalam 4 kumpulan kecil. primax, mach-5, sprinta, dan synthium.

dan hari pun berlalu.

hari 3, 4, 5

erm, program ini agak santai dari segi penyampaiannya. kebanyakan aktiviti adalah berbentuk aktviti kumpulan, presentation, games, ada juga diselit-selit dengan menonton potongan video (e.g : simon birch, ghandi, anakku sazali, iklan petronas, short circuit, etc), poco-poco, american idol, tidur (dapat kain pelikat free!! hehe), dan sebagainya.

dari segi pemakaian, seperti biasa, smart casual.

dari segi ceramah, sememangnya agak minima, ada nutrition talk (pengajaran daripada talk ini, tingkatkan pengambilan anti-oxidant untuk meng'counteract' tindakan free radicals dalam badan kita), ada tazkirah pada sebelah malam by Haji Nicholas Sylvester (a Sabahan, embraced Islam in 1985 masa study kat USA)-interesting tazkirah because it was given by someone who was not born in a muslim family yet he is knowlegeable about Islam. apa yang menarik mendengar tazkirah daripada beliau ialah dapat mendengar atau mengenali Islam dari point of view yang berbeza.

daripada tazkirah beliau, beliau meng'point out'kan perbezaan ketara antara Al-Quran dan bible(beliau pernah mengikuti beberapa buah gereja yang berlainan, antaranya roman katolik, anglican, dan satu lagi aku tak pasti. Allahu'alam)

yeap, sebahagian nama-nama nabi dalam Al-Quran ada disebutkan dalam bible. beliau menimbulkan persoalan kepada kami, "kalau nama nabi dalam Al-Quran sama macam nama nabi dalam bible, dan bible turun lebih awal daripada Al-Quran, maka Al-Quran telah meng'copy' bible" dan beliau bertanya kepada kami, "setujukah dengan pernyataan ini?"

dan ahernya beliau memberitahu, argument untuk persoalan di atas ialah "yeap, bible dan Al-Quran datang dari sumber yang sama (Allah s.w.t), dan sebahagian nama nabi yang disebut dalam bible ada dalam Al-Quran, TETAPI, dari segi content kisah-kisah nabi tersebut dan dari segi sifat-sifat nabi dalam kedua-dua kitab tersebut memang berbeza.

seperti yang kita pelajari semasa sekolah rendah lagi, sifat wajib bagi rasul ada empat iaitu; tabligh (menyampaikan), siddiq (bercakap benar), fathanah (bijaksana), serta amanah. dalam Al-Quran sifat-sifat wajin ini adalah konsisten bagi semua rasul yang disebutkan dalam Al-Quran. manakala dalam bible, terdapat beberapa perkara yang bertentangan.

antaranya, kisah Nabi Lut, dalam bible diceritakan bahawa, Nabi Lut mempunyai 2 orang anak perempuan. anak perempuan Nabi Lut telah memabukkan Nabi Lut dan pada 2 malam yang berlainan dan setiap seorang daripadanya telah meniduri bapa mereka sendiri.

kisah nabi Daud yang merupakan raja sebuah kerajaan dan mempunyai 99 orang isteri. pada suatu hari, Nabi Daud telah terlihat seorang perempuan mandi di taman istana dan tertarik dengan perempuan tersebut. manakala perempuan tersebut merupakan isteri kepada salah seorang jeneral baginda. sehinggalah perempuan itu mengandung oleh baginda. dan ahernya, sebelum perkara itu sampai ke pegentahuan jeneral tersebut, baginda telah memerintahkan jeneral tersebut pergi ke medan perang dan jeneral tersebut telah mati di medan pertemputan tersebut.

(ALLAHU'ALAM. cerita di atas adalah merujuk kepada bible masa kini menurut apa yang disampaikan oleh ustaz Sylvester)

minta maaf. aku rasa agak keterlaluan bagi aku untuk menuliskan kisah tersebut (yang diistilahkan oleh ustaz Sylvester kisah yang agak 'p*rn*grahic'). ini adalah semata-mata suatu perkongsian daripada apa yang aku dapat daripada tazkirah itu.

mungkin ada yang mempersoalkan, "kalau bible tidak original lagi pada masa kini, Al-Quran pun boleh jadi". ustaz Sylvester menjelaskan, yang BEZANYA, menelusuri sejarah, Al-Quran mempunyai track record para penghafaznya, kemudian dibukukan pada zaman Saidina Uthman. sebaliknya, tiada track record yang jelas tentang periwayat bible.

dan bagi kitab taurat pula, jika benar-benar taurat yang original masih wujud di manakah buktinya? ustaz Sylvester bertanya, "pada zaman nabi musa dahulu, orang menulis di atas apa?" rata-rata menjawab "batu". kalau begitu, masih wujudkah batu-batu tersebut? dan kalau diikutkan dengan ketebalan kitab taurat yang ada pada hari ini, berapa banyak batu yang diperlukan untuk menghasilkan kita taurat setebal itu?

apa yang cuba disampaikan beliau ialah, Al-Quran itu kalam Allah yang wajib dipercayai dan diamalkan pada zaman ini.

Allahu'alam.

hari 6

hari ini, adalah hari merefleksi. tentang apa yang telah kami dapati dan pelajari sepanjang beberapa hari berada di kem tersebut. malam terakhir di PD, kami dijamukan dengan BBQ. ada juga karaoke.

hari 7

kembali semula ke klcc.

Kenangan

personally, bagi aku, apa yang menarik tentang kem ini ialah, level of confidence para peserta. termasuk aku. dalam kumpulan yang besar itu, dengan pelbagai latar belakang dan pelbagai negeri, aku respect dengan semua orang. especially dari segi komunikasi.

selama ini, aku yang kurang yakin dan berasa agak kekok untuk berkomunikasi atau membuat presentation dalam bahasa inggeris dapat mengurangkan perasaan itu di dalam kem ini. walaupun dalam group tersebut terdapat golongan elit yang biasa speaking, diseimbangkan juga oleh golongan yang sentiasa cuba memperbaiki diri walaupun grammar tunggang langgang. melihat confidence yang ada pada peserta lain yang berani mengeluarkan pendapat dalam bahasa inggeris (boleh je guna BM), menempiaskan sedikit confidence mereka itu kepada diriku.

golongan elit pula, juga aku respect. kerana aku tidak melihat mereka berkelakuan seperti apa yang aku pernah lihat di sebuah kem yang aku pernah ikuti. entahlah, apa yang aku maksudkan, dari cara dan gaya percakapan (speaking english) mereka tidak membuatkan aku berasa inferior. (ada sorang group aku yang segak dari segi pemakaian + pakai jam TISSOT!). tapi, komunikasi antara kami berjalan lancar. Alhamdulillah.

pernah dalam satu kem yang aku sertai, ada golongan yang menunjukkan mimik muka apabila mendengar grammar orang lain yang tunggang langgang atau tersekat-sekat dalam presentation.

dan dalam aktiviti berkumpulan, setiap ahli kumpulan faham istilah 'volunteerism'. contohnya, dalam membuat presentation. tiada yang mengharapkan kepada orang yang sama sahaja dalam membuat presentation. semua faham yang setiap orang perlu bersifat pro-aktif. tiada yang berdolak-dalih.

dan dari segi tahap ke'nervous'anku dalam membuat presentation, pun berada pada tahap 'mild'. under control. aura positif yang disalurkan oleh orang sekeliling, maybe. erm, maybe jika sebelum2 ini, tahap nervous itu agak tinggi (dengan frekuensi degupan jantung yang agak melebihi aras normal)

Alhamdulillah.

Pictures = Words


Pandangan dari bilik 4091

Berkampung di bilik ini..balai tun fatimah

Swimming pool

Lunch!

PNB Ilham Resort PD (ris)

Serambi (nama restoran resort ini)

Yeah! Sprinta [ana, naquiyah, habibah, dinni, fahmie, aziz, yaser]

malam terakhir.. BBQ!
(^_^)




No comments: