Friday, June 08, 2007

semester ini

salam!

hari ini jumaat. baru sahaja selesai kelas yang terakhir untuk semester ini pada pukul 1 tadi. dan, berakhirnya sesi semester 1 ini, maka menjelanglah musim peperiksaan semester 1. insyaAllah, bermula isnin ini, aku dan pelajar2 lain, akan menduduki peperiksaan semester 1. mudah-mudahan dipermudahkan dalam menghadapi soalan2 dan kenangkanlah daku dalam doa kalian. ;P

seperti yang mungkin kalian sedari, UTP telahpun mula bercuti. rakan-rakan seperjuangan dari miri dahulu kebanyakannya sudah meninggalkan utp. ada yang telah selamat sampai di miri. ada yang singgah sebentar di kuala lumpur untuk shopping, bersiar-siar, dan sebagainya. dan aku, insyaAllah akan kembali jua ke miri selepas selesainya peperiksaan semester 1 ini kelak untuk bertemu dengan cuti semester 1.

oh ya, walaupun tiada kebarangkalian untuk ucapan ini dibaca oleh PM yang disegani, aku ingin mengucapkan tahniah atas perkahwinan beliau yang bakal berlangsung esok. mudah-mudahan Pak Lah dan keluarga akan mendapat keberkatan dan mudah-mudahan Malaysia akan terus maju di bawah pimpinan beliau. amin.

erm. aku ada satu lagu yang aku gubah dari lagu "mr. lonely" by akon :

sunyi..
aku di sini..
terasa sepi..
seorang diri..

hehe. kadang-kadang itulah yang aku rasakan. kadang-kadang. pernahkah kalian mendengar istilah "self-fulfilling prophecy" ? erm. kalau aku tidak silap memahamkan, istilah tersebut bermaksud, jika kita menjangkakan sesuatu perkara itu untuk berlaku, perkara itu akan jua berlaku. (err..dari segi psikologi maksud aku. bukan berkenaan 'ramalan tukang tilik'. hehe)

sebagai contoh, inflasi (ataupun yang bemaksud, kenaikan harga secara persisten dalam satu tempoh masa). jika seorang ekonomis meramal akan berlakunya inflasi, maka kita sebagai pengguna akan bertindak terhadap ramalan itu (reaction). jika kita mengetahui harga sesuatu barang(sebagai contoh: gula) akan naik pada masa akan datang, sudah semestinya kita akan membeli banyak gula pada masa ini. untuk membuat stock-up. apabila ramai pengguna membeli gula pada masa ini, permintaan untuk gula akan melebihi bekalan untuk gula (demand exceeds supply / excess demand). maka, bekalan tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan pengguna. maka, terpaksalah harga gula dinaikkan agar pengguna mengurangkan permintaan terhadap gula. erm. setakat ini, adakah kalian melihat konsep istilah "self-fulfilling prophecy" ini?

(dengan erti kata lain, mun kita DENGAR harga mok nait, n kita PERCAYA harga akan nait, kita akan bli banyak2 kinek tok. implikasinya, bila dah orang ramei2 bli banyak2, barang ya jadi sik cukup kat pasaran n harga pun BENAR-BENAR nait). hehe.

see, it is a self-fulfilling prophecy right?

apa kaitan? hehe. sejak kecil, especially semasa musim-musim peperiksaan (UPSR,PMR,SPM), di kem-kem motivasi, seringkali diungkapkan kepada kita, if we SAY we can do it, we BELIEVE that we can do it, insyaAllah, we can ACTUALLY do it. why? kerana, apabila kita telah PERCAYA, mekanisme badan dan pemikiran kita akan memberi REACTION ke arah mencapai atau merealisasikan apa yang kita PERCAYA. tanpa kita sedari. dipendekkan cerita, semua ini kerja 'sub-conscious mind' , (dengan izin Allah jua lah hendaknya). dan begitulah sebaliknya, if we SAY we can do it, but we DON'T BELIEVE in it, don't be surprise if we ACTUALLY CAN'T do it. but surely be surprise if we can do it.

apa kaitan lagi? bukan dari segi perjuangan dalam pelajaran ataupun kerjaya sahaja konsep ini boleh dikaitkan. tetapi, yang tidak patut diabaikan, dalam hubungan sesama manusia. hablu minannas.

CONTOH, sebagai contoh, jikalau kita mengatakan kepada diri kita bahawa orang tidak suka kepada kita dan kita PERCAYA yang orang tidak suka kepada kita, maka, implikasinya, mentaliti kita akan memberi REACTION terhadap kepercayaan kita itu. mungkin, kita akan menjauhkan diri dari orang itu, sedangkan HAKIKATNYA orang itu tidak pun seperti yang kita fikirkan. jadi apa yang berlaku seterusnya? orang itu mungkin akan merasa perubahan pada diri kita, dan mungkin menganggap kita pula yang tidak suka kepada mereka. akhirnya, perkara yang yang kita PERCAYA pada awalnya (iaitu orang tidak suka kepada kita dan sentiasa menjauhkan diri daripada kita) akan benar-benar berlaku pada akhirnya. (tapi HAKIKATNYA tidak begitu, bukan?)

mungkin benar, kita adalah apa yang kita fikirkan.

apa kaitannya lagi dan lagi ? aku menaipkan ini secara general. secara umum. aku akui, KADANG-KADANG aku juga terpedaya dengan kerisauan dan kebimbangan yang membinasakan. fuhh. mentaliti boleh memanipulasi. konklusinya, jika kita berfikiran POSITIF, insyaAllah, positiflah hasilnya. dalam apa jua situasi kehidupan sekalipun. pelajaran, kerjaya, perhubungan, dan sebagainya.

lagi satu lagu popular yang memberi refleksi tentang mentaliti dan reaksi (reaction) :

" jika kau FIKIRKAN kau boleh,
kau hampir boleh melakukan,
jika kau FIKIRKAN ragu-ragu,
usahamu tidak menentu

jika kau FIKIRKAN kekalahan,
kau hampiri kegagalan,
jika kau FIKIRKAN kemenangan,
kau hampiri KEJAYAAN

engkaulah apa kau FIKIRKAN,
terkandung dalam PEMIKIRAN,
berfikir boleh melakukan,
kau BOLEH

PERCAYA apa kau lakukan
tabah apa USAHAKAN,
BERTINDAK atas kemapuan,
kau BOLEH !
kau BOLEH ! "

lama sudah tidak mendengar lagu ini. aku tidak pasti sama ada susunan lagu yang aku taip ini betul mengikut susunan atau tidak. jika berlaku ralat, harap dimaafkan. hehe.

akhir kata, peringatan lagi untuk diri ini, bak kata bijak pandai,

" Usahlah bimbang jika kita tidak dihargai, tetapi kita
perlu bimbang jika kita tidak berharga lagi"

what we can GIVE is far more important that what we can GET from what we give.

wallahu'alam.

:o)

No comments: