Monday, December 31, 2007

insights + blogging

"man jadda wa jada"
siapa yang berusaha, dia akan dapat hasilnya

"insight" yang didapati di kala membaca post di saifulislam.com tentang rentetan peristiwa kematian benazir bhutto yang dinukilkan oleh ustaz hasrizal.
insight. suatu yang unik bagi setiap individu yang berbeza. dengan kata lain, insight juga dikenali sebagai suatu "ahha..!" yang tecetus dalam diri kita. begitulah dengan post-post yang telah aku nukilkan di dalam myfikrah.blogspot.com ini. dengan izin Allah jua, apa yang tertulis di laman maya ini adalah sebahagian daripada insights yang aku dapati daripada kehidupan sekelilingku.
aku menulis dari kaca mata dan kotak mindaku. penafsirannya, mungkin diinterpretasi pada sudut-sudut yang berlainan. apa yang aku harapkan, apa jua manfaatnya dapat dikongsi bersama. kelemahannya, diperbaiki bersama dan dijadikan sempadan bagi semua. dan mungkin boleh menjadi insight yang lain kepada insan lain juga.
sepanjang tahun 2007 ini, setelah menapakkan kaki di tempat, suasana, perekitaran, dan dunia baru pelbagai persoalan dan konflik diri timbul. dan pada waktu-waktu yang tidak dijangkakan insight-insight tercetus dengan sendirinya. ahah.
"ahha..!" here
"ahha..!" there
anywhere "ahha..!"
'ol mcdonald had a happy meal..eeyar..eeyar..ow..

"haha"
but not everytime la..
('',)
aku rasa, kalian juga pada ketika-ketika yang tertentu mengalami pencetusan insight-insight dalam diri kalian. membaca dan dibaca, aku mendapati ada sebahagian pelajaran hidup ini berharga dan bernilai hanya pada insan yang telah melaluinya. walau betapa rasa ingin mengongsikannya kepada dunia, namun ia hanya terbuku di minda. tiada kata yang mampu meluahkannya. sukar untuk memaknakannya.ataupun, mungkin belum masanya. apa-apa pun ketetapan tuhan yang menentukannya. Allahu'alam.
TATA~ 2007
erm..setiap tahun yang berlainan mempunyai keunikannya yang tersendiri. catatan pengalaman yang berbeza. malahan, antara 2 hari yang berlainan pun mempunyai banyak perbezaan peristiwanya. apatah lagi setahun yang mempunyai 365 hari. tetapi hairan juga, kenapa masih ada yang merungut mengatakan hidup ini bosan dan tiada makna. haha. mungkin, kadang-kadang insan melihat dunia secara dasar sahaja ; makan, kerja/belajar, tido.
APA YANG LAIN PADA 2007 ?
  • Silibus pelajaran yang berubah. dulu SPM, tahun ini CAL.
  • Ada tempat tinggal, bilik, katil, meja, dapur, etc. yang baru (maksudnya telah bermukim di tempat baru)
  • Pergi kelas tak perlu guna uniform.
  • Naik bas pergi sekolah.
  • Ramai kawan baru
  • Beg baru
  • Kasut baru
  • Cikgu baru
  • Alat tulis baru
  • Dulu nokia, sekarang s.e
  • ...bla..
  • ...bla..
  • ..bla...

(err..bosannya list ini)

haha. itu kelainan dari sudut fizikal. semua orang mengalami perubahan fizikal yang hampir sama.(err...maybe..)

INSIGHTS

insight. itulah yang berbeza. apa yang aku faham tahun lepas tidak sama dengan apa yang aku faham tahun ini. 'pelajaran' baru diperolehi. alhamdulillah.

(err..bukan merujuk kepada perbezaan pembelajaran formal..bukan sekolah mahupun buku teks..hehe)

kalian tentu faham apa yang aku maksudkan. pelajaran yang DIPELAJARI di SEKOLAH KEHIDUPAN. mungkin, pelajaran di sekolah kehidupan lebih bermakna. kita belajar di SEKOLAH KEHIDUPAN yang sama, tetapi uniknya, setiap daripada kita melalui proses pembelajaran yang berbeza. kelas yang berbeza. ada masa-masanya, yang boleh diumpamakan seperti masa rehat, kita berjumpa dan bertukar-tukar cerita. jika ada 'homework' yang perlu diselesaikan, kita berbincang (berdiskusi eh..hehe) dan bertukar-tukar pandangan.

KITA TETAP KITA, tetapi kita cuba melihat dunia dengan pandangan yang berbeza. cuba melihat dunia dengan minda yang lebih terbuka daripada sebelumnya. tersilap, kita belajar daripadanya.

KEEP MOVING FORWARD !!

i guess that is all that we have to do. keep moving forward. 2008. no expectation. but vision and mission. insyaAllah. pray for me. and all the best to you wherever you are.

p/s : ada sapa2 yang tahu teknik "power nap"?

welkam 2008!

kembara mencari erti diri sebenar akan diteruskan..

makna diri akan terus cuba dimaknakan..

semoga kita melalui jalan yang diredhai-Nya..ameen.

No comments: