Saturday, December 30, 2006

...no idea...

erm. no idea. msn messenger. ada masalah kesihatan. mungkin sebab main hujan. aku tgh dengar lagu 'nafsifida' tatkala aku menaip perkataan-perkataan ini. hehe. sampai sekarang aku tidak memahami. apa maksud lagu ini (bukan yang tersirat. tersurat). perbezaan bahasa. lagu ini aku dapat ketika menyediakan slideshow utk BPI'06 (ppik merupakan salah satu kenangan terindah aku). layan sahaja lah lagu ini. harapnya aku berpeluang untuk memahami lagu ini suatu masa kelak. mendalami keindahan bahasanya. insyaAllah.
[nampak sungguh aku tidak ada idea kala ini]
erm. aku bukan insan sempurna. bukan insan yang miliki segalanya. insan. semua insan begitu. jika dunia miliki kesempurnaan. kenapa ada penderitaan? kenapa. bukan bermaksud mempersoalkan. cuma cuba membawa kepada penghayatan. pemahaman. penilaian. penerimaan. dan syukran.
aku pernah bertanya- kenapa? kenapa untuk pelbagai perkara dan dilema. dan aku tidak mendapat jawapannya. perlukah setiap kenapa itu ada yang menjawabnya? kalau begitu, terlupuslah segala persoalan dunia.
kenapa bertanya kenapa? tanyalah kenapa, asalkan bukan untuk mempersoalkan. kepercayaan dan keyakinan. perlu dipelihara. berlandaskan keyakinan itu. cuba rungkaikan segala persoalan yang menghambat jiwa. bukan mempersoalkan. lebih kepada mencari sinar yang tersembunyi di sebaliknya.
ergh. sounded too serious. kinda mendirikan rambut halus di tengkuk. erm. this not-really-something-to-do-somtimes-nothing-to-do period has...affected me? or effected me? (which one is correct eh?) i read some novels. malay novel. i read friend's blogs. what else did i do? (of course i do eat, sleep, watch tv, etc.)
[again. no idea]
apabila kita berkenalan dengan seorang manusia itu. tidak semestinya kita mengenalinya. apabila seorang manusia itu dikenali ramai manusia. tidak semestinya manusia itu terkenal.
siapa kenal sesiapa? kesimpulannya, tidak elok untuk menduga. cuba terima. itu sebaiknya.
[bila larut malam..lalala..]
gagahnya seorang manusia. bukan bermakna dia memiliki kegagahan. hinanya seorang manusia. bukan bermakna dia hidup kehinaan.
[erm. isi tersirat : apa yang dimiliki seseorang tu, bukan dia punya sebenarnya. macam, mungkin seseorang tu kaya, tapi kekayaan tu bukan dia punya. Allah Al-Ghaniy. yang 2nd tu, contoh: perompak. hina kerja merompak. tapi seorang perompak tak merasa hina pun kan? kalaulah perompak merasa hina, adakah perompak akan merompak?]
in easy word, what we see, sometimes, is not what it seems to be.
manusia ada pelbagai rupa. terpulang, bagaimana mahu dia menjelmakan dirinya. mungkin sekadar berpura-pura. mungkin ilham, cetusan rasa. ikut selera. mungkin sekadar bersahaja. mungkin itu manusia sebenarnya. kadang-kadang, manusia tidak merancangnya. kadang-kadang manusia merencana, Maha Kuasa menentukannya. begitu manusia menjelmakan dirinya. kadang-kadang manusia keliru siapa dirinya. jangan sampai manusia terpedaya.
usah diduga siapakah seseorang manusia itu. mungkin manusia tidak minta begitu. mungkin manusia cuba menjadi manusia itu. menjadi manusia yang dilihat sebagai manusia itu! manusia itu yang tertakluk pada yang SATU.
[aku tetap aku][tunjuki aku dan jangan biarkan aku, andaikata aku bukan lagi aku]

2 comments:

fakhrullah said...

aku xpaham apa kawu tulis tok, lom dihayati dengan benar-benar..haha..tapi kedak cambes jak..mungkin akalku yang terlalu dangkal..bagi aku, persoalan-persoalan yea menunjukkan betapa kita manusia sangat cetek pengetahuannya.."..dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya.."(petikan ayat Kursi)
maka janganlah kita mendabik dada sombong bangga..
p/s- asa aku affected(v), ingat 'effect'(n) yea kata nama,kesan.

syashot said...

alhamdulillah..hehe..tenkiu bcoz konpius aku affect ngan effect ya..

yup..manusia mmg sgt cetek pengetahuannya..sik tauk pa pa..melainkan yg dikehendaki-Nya..
siapalah manusia untuk dabik dada sombong bangga..
ayuh..kita teruskan pengembaraan mencari erti diri..:)

p/s: im on the way mk bukak dbp. dangkal. pa maksud? xpa, pastok aku carik. bukak kamus kat intenet lagi cepat dari kamus rumah. hehe.

p/s: x paham xpa..asal xda silap faham..hehe..;)